Vat
oe fiets dan ziede immers iets!
Fietstocht
Tilburg - Rome
Vooraf:
Klik op de kleine foto's voor een groter formaat.
fietsen: Koga Miyata Randoneur
route: Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome deel 1, 2 en 3 van Paul Benjamins.
Tips: aanwijzingen uit de beschrijving uittypen en op de kaart plakken.
neem ook gedetailleerde Michelinkaarten mee voor het fout fietsen.
vertrek: zondag 11 juli 1999
terug: woensdag 11 augustus 1999
Dag 1: zondag 11 juli
vertrek:12.00 uur Tilburg
aankomst:18.10 uur Einighausen
afstand: 103,7 km
max.snelheid: 30 km/h
gem.snelheid: 21,3 km/h
De route van vandaag kennen we al zo'n beetje. Het is een aaneenschakeling van de
Landelijke Fietsroutes de zgn LF-routes. Het eerste deel is de LF 13b langs
het kanaal naar Oirschot. Daarna de LF11 (den Haag - Aken) tot aan Einighausen.
Het is erg warm en de wind hebben we op veel plaatsen tegen. In Veldhoven is het
kermis. Gelukkig is het nog niet druk zodat we met de fiets over het kermisterrein,
de eigenlijke route kunnen blijven volgen. De weg langs het Schelde-Maaskanaal
is lang. Misschien zijn we voor zo'n eerste dag wel wat te hard van stapel
gelopen? In Tongerlo zijn we blij als we iets kunnen drinken. Hier blijkt
dat het Belgische Cola-verhaal nog niet ten einde is want de Cola Light
is nog niet gearriveerd. Bij het wachten op het veer in Stokkem worden
we aangesproken door een Belg om onze reserve-binnenband te verkopen. Dit
hebben maar niet gedaan want ga maar weer zoeken naar een nieuwe. Ook hier
is in het café vanwege de Coca-Cola-affaire nauwelijks een koel
blikje drank te koop alleen maar een lauw blikje ijsthee met een smaakje.
Na de oversteek van de Maas en de steile klim uit het maasdal hebben we
alle twee het blikje halfvol weggegooid, zo zoet en vies!
Oververmoeid kwamen we bij Toos en Peter aan waar we letterlijk even op adem moesten
komen. Na een lekkere douche, overheerlijk eten (couscous met een stoofpot(je)
van geitenvlees met lekkere salades) en een koud pilsje komt een mens snel weer op krachten. Trudy, Isabel en de buurvrouw Yvonne waren ook daar
en samen met de kinderen hebben we een gezellige avond gehad.
Dag 2: maandag 12 juli
vertrek: 09.10 uur Einighausen
aankomst: 15.40 uur Eupen (B)
afstand: 77,2 km
max.snelheid: 54,5 km/h
gem.snelheid: 16,5 km/h
Vanmorgen redelijk op tijd vertrokken. Bram heeft ons de weg door Geleen gewezen.
Het eerste gedeelte hebben we via de LF-route gedaan om vanaf Sibbe de
officiële route te volgen. Het waait gelukkig minder hard dan gisteren
maar het blijft erg warm. De eerste beklimmingen van de Zuid-Limburgse
heuvels dienen zich aan. In Gulpen op een terrasje iets gedronken en een groot
aantal fietsgenoten bleken het zelfde idee te hebben. Als we in Sippenaeken
Nederland verlaten hoeven daar geen bordjes bij te staan om dit kenbaar
te maken. Je merkt dit vanzelf aan de slechte Belgische wegen. Het is net
als gisteren behoorlijk druk op de weg met andere vakantiegangers. Nu meer
auto's die ook willen genieten van het mooie heuvellandschap maar die wel erg
hinderlijk zijn op de vaak smalle weggetjes.
De beklimming naar de Hoge Venen gaat zonder al te veel problemen maar vanwege het warme
weer besluiten we om, net als afgelopen jaar, in Eupen te overnachten temeer
omdat volgens de kaart het nog een hele tijd duurt voordat een eventueel
volgende slaapplaats beschikbaar is. Vanaf het Lac d 'Eupen gaat het snel
naar beneden. We slapen en eten in het luxe hotel Ambassador (waar de Wezer
rustig voorbij kabbelt) wel wat duur maar erg lekker, rustig en lux. Als
je door Eupen wandelt valt direct op dat je in het buitenland zit. De auto's
binnen de bebouwde kom van deze Duitstalige stad rijden zo verschrikkelijk
hard. Zal hier nooit een snelheidscontrole gehouden worden?
Dag 3:dinsdag 13 juli
vertrek: 08.50 uur Eupen (B).
aankomst:16.15 uur Dasburg (D)
afstand: 100,4 km
max.snelheid: 57,5 km/h
gem.snelheid 17,5 km/h:
Het heeft vannacht flink geregend. Het is een stuk afgekoeld en daardoor
aangenamer fietsweer dan gisteren. De weg van Eupen naar Ternel gaat in
een lange klim naar boven. Gelukkig is er niet zoveel verkeer. De rit over
de autovrije wegen door het bosrijke gebied van de Hoge Venen is schitterend.
Tot 2 keer toe doorkruist een stel reeën en later een vos ons pad.
Hier kom je alleen maar een enkele wandelaar en fietser tegen. Ook na het
verlaten van de Hoge Venen is de weg erg rustig en verbazingwekkend goed.
In Bütgenbach hebben we ook dit jaar weer lekkere broodjes gegeten bij Heinen.
Het was er wegens een jaarmarkt erg druk. In de plaatselijke kiosk op het
dorpsplein speelde een Tiroler band, onvervalste hoempapa muziek. Op het
terras ontmoeten we een stel uit Veldhoven dat ook naar Rome fietst.
Ze hadden in de Hoge Venen nogal verkeerd gereden maar wat wil je als je
kopieën van kopieën maakt als routebeschrijving.
De weg daalt vanaf hier naar de Our toe wat erg mooi en plezierig fietsen is.
Onderweg moeten we op de grens België - Duitsland, 1 keer schuilen tegen de
regen. In een oude boerenschuur is plaats genoeg. Een ander Nederlands
stelletje dat ook op de route zit, geeft er de voorkeur aan om onder de
boom te blijven staan. Nadat we de beschermhoezen over de tassen getrokken
hebben gaat de reis verder. Vanaf Burg Reuland, Duitsland in, gaat de weg
erg steil omhoog. Een Nederlands gezin met nog redelijk jonge kinderen
en volle bepakking loopt naar boven. Tijdens deze beklimming loopt voor
de eerste keer de ketting van de fiets. Ook de versnellingschakelaar voor
het grootste voortandwiel werkt niet meer. Gelukkig hebben we deze voor
de verdere reis het minste nodig. De weg door Duitsland geeft een prachtig
uitzicht over de uitlopers van de Eifel. Er wordt hier nog erg veel haver,
gerst (of een combinatie hiervan) en tarwe verbouwd. De afdaling naar Dasburg
op de grens met Luxemburg is spectaculair. Alleen jammer van mijn achterrem
die niet goed was afgesteld en daardoor een angstaanjagend geluid produceert.
In Dasburg (wat we groter ingeschat hadden) bleek de VVV( of wat hier voordoor
moet gaan) gesloten. De hotelkeus bleek ook beperkt tot slechts hotel Zur
Post. Voor het VVV-kantoor kwamen uit een naastgelegen café, twee
Nederlanders die we later nog meer zouden ontmoeten. Hotel Zur Post bleek
vol te zijn maar een tegenover gelegen vakantiewoning bleek voor de prijs
van een hotelkamer te huur. Een schitterend huisje met alles d'r op en
d'r aan. We wilden hier wel zelf ons potje koken, koffie zetten was al
geen probleem. Helaas bleek het dorpje geen kruidenierswinkel te hebben
maar bij het benzinestation, de rivier over in Luxemburg, was wel een uitgebreide
winkel. Helaas, gesloten op dinsdag. Dan maar eten in het hotel. Ook lekker
en niet duur. Tijdens het eten op het terras kwam het stel uit Veldhoven
langs gefietst, op zoek naar een camping. Het hotel, bleek later, werd
vooral door Nederlanders bevolkt. Trouwens, Luxemburg is in de vakantie
sowieso één Hollandse kolonie.
Dag 4:woensdag 14 juli
vertrek: 09.00 uur Dasburg (D)
aankomst:15.30 uur Sierck les Bains (F)
afstand:106,5 km
max.snelheid: 55,5 km/h
gem.snelheid: 19,7 km/h
Vandaag Luxemburg van noord naar zuid doorkruist. Niet voor niets gaan hier veel
mensen op vakantie. Wat een schitterend land. Vooral het stuk langs de
Our, het Müller- en Blumenthal. Vanaf Ehnen gaat de route aan de Duitse
kant van de Moezel verder. Lekker vlak maar met erg veel tegenwind. De
omweg over het spoor met verzoek om de spoorbomen te openen hoeft niet
meer. Er is direct langs de Moezel een stuk nieuw fietspad bijgekomen.
In Sierck les Bains in hotel Le Central met uitzicht over de Moezel (en het spoor),
overnacht. We wilden ons geestelijk voorbereiden op de rit door Lotharingen.
Dit kun je beter niet in Sierck les Bains doen. Wat een troosteloos dorp
en dito hotel. We hadden niet in de gaten dat het vandaag Quatorze Juillet
is waardoor alle winkels gesloten waren. Gelukkig gingen de groenteboer
en de bakker daagsnaderhand wel op tijd open. In een bar, vlak bij het
hotel, schonk men Wieckse Witte (biere blanche) en zoals op heel veel plaatsen
in Frankrijk, Heineken. Gegeten in het hotel (bij gebrek aan beter) wat
niet tegenviel (lekkere vis).
Dag 5:donderdag 15 juli
vertrek: 09.00 uur Sierck les Bains (F)
aankomst:15.30 uur Mittersheim
afstand:127,6 km
max.snelheid: 49,5 km/h
gem.snelheid: 18,0 km/h
Vóór het ontbijt naar de bakker en groenteboer om er zeker van te zijn dat we
Lotharingen goed door zouden komen. De dag begint direct met een flinke
stijging wat de spieren goed warm maakt. Dat blijkt ook nodig want zeker
bergafwaarts is het koud en krijg je kippenvel en zeker niet alleen van
de thril. Het blijkt dat een bepaalde gedachte door ervaring vaak versterkt
kan worden in positieve of negatieve zin. Lotharingen blijkt tot nog toe
erg mee te vallen. Misschien omdat we nu een maand eerder zijn dan vorig
jaar waardoor alles veel groener is. Onderweg veel eindeloze vlaktes met
koolzaad dat hier en daar al geoogst is (hoe?). Wat zal dat in de lente
een mooi gezicht zijn als al deze velden in bloei staan. Het is waarschijnlijk
daarom een ideaal vogelgebied. Verschillende koperwieken gezien onderweg.
Hier en daar komen ook de bloeiende zonnebloemvelden inzicht, ook mooi. Verder blijft het in Lorain behelpen wat eten en drinken betreft.
Op de fietskaart staan symbolisch diverse koffiekopjes en bestek getekend
maar geen enkel café of restaurantje is er open. Je merkt dat hier
geen Hollanders wonen want anders had je hier een goudmijntje aan alle
passerende fietsers onderweg richting Rome. Als je hier de weg vraagt en
je probeert in je beste Frans duidelijk te maken waar je naar toe wilt,
krijg je voor je twee worden gesproken hebt al uitgelegd waar de weg naar
toe gaat. Maar blijkbaar komt er niemand op het idee om er een bordje neer
te zetten (m.u.v. Guinzeling). Voor de kruidenierswinkel in Mittersheim
voor de 3de keer het echtpaar uit Veldhoven ontmoet. Overnacht
en gegeten in hotel L'Escale, erg lekker (alweer vis en nog steeds geen
Franse frietjes) en gezond. De auto's en met name de vrachtauto's rijden
hier erg hard (zeker geen begrenzer). Sommige houden wel rekening met fietsers
waardoor het tegemoetkomend verkeer de berm in moet.
Dag 6: vrijdag 16 juli
vertrek: 07.30 uur Mittersheim (F)
aankomst: 17.15 uur Bergheim(F)
afstand: 131,6 km
max.snelheid: 61,0 km/h
gem.snelheid: 18,0 km/h
Vanmorgen vroeg vertrokken i.v.m. de grote vuurproef, de col du Donon (800m). Na het boodschappen doen fietsen we een flink stuk over een redelijk fietspad met rechts
een kanaal en links diverse grote meren waar (ook gisteren overdag) niets
te doen is. De weg is vlak en dat schiet lekker op. Bij het plaatsje Hemming
reden we pardoes de autosnelweg op. Er staan hier geen waarschuwingen o.i.d.!
Dan maar over de vluchtstrook terug en een afslag verder nemen. Ook in
Hemming zelf bleek alles niet zo duidelijk, dus even moeten zoeken. Na
Lorquin de afslag Les Donon gevolgd wat ook al niet volgens het boekje
was. Waarschijnlijk hebben we hier wat omgereden en daardoor wat meer moeten
klimmen dan noodzakelijk was. Uiteindelijk toch aan de beklimming van de
col du Donon begonnen. Met op tijd even rusten valt het (achteraf) reuze
mee. We hadden wel iets lekkers verdiend vonden we zelf en bestelde in
het restaurant van het dorpje Col du Donon, op aanraden van het boekje,
de beroemde bosbessenvlaai. Deze staat bij wijze van spreken al op tafel
als er fietsers aankomen. De aanvullende salade is waarschijnlijk minder
beroemd maar zeker zo lekker.
Hier ontmoetten we ook de 2 fietsers uit Dasburg weer. Twee broers uit Eindhoven
(Waalre). Even geklets en daarna aan de afdaling begonnen. Helaas de verkeerde.
Met dalingen tot 15% ging dat erg hard. Maar het eerste dorpje wat we binnen
reden stond niet op onze kaart. De Michelinkaart erbij gehaald en het bleek
dat we aan de verkeerde kant naar beneden gingen. Wat nu? Terugrijden was
erg zwaar. Terwijl we de kaart aan het bestuderen waren kwamen ook de twee
broers naar beneden suizen. Nog net konden we ze waarschuwen dat dit niet
de juiste route was. Na enig overleg reden zij terug en voor ons zat er
ook niets anders op. Het was máár 5 kilometer maar wel erg
zware kilometers. Een van de twee broers heeft bergopwaarts het zelfde
tempo als Henriëtte en in zulke omstandigheden schept dat een band.
Boven aan de berg maken we tijdens het uitrusten wat meer kennis met elkaar
en een van de twee broers blijkt een collega van het Koning Willem I college
uit den Bosch te zijn. De afdaling daarna, aan de goede kant van Le Donon,
was gaaf. Het vervolg 20 km langs een drukke weg was minder leuk en gevaarlijker
dan de afdaling. Op weg naar col de Stiege verloren we de broers weer uit
het oog. Het beklimmen van deze berg viel reuze mee en de afdaling was
des te leuker. 19 km bergafwaarts schiet lekker op. In Thanville een primeur;
heuse fietspaden langs de weg en een speciaal aangelegde fietsroute met
bordjes bewijzerd. De eigenlijke route vanaf Scherwiller loopt door de
wijndorpjes terwijl er een lokale fietsroute door de wijngaarden loopt.
Wij kozen voor de laatste, misschien niet zo mooi maar rustig
en vlak. In Bergheim een oud gezellig wijndorp, in hotel Le Parc, net buiten
de eeuwenoude poort, overnacht en gegeten (niks bijzonders en er mogen
ook honden op de kamer). In Bergheim zijn na 9 uur de dagjesmensen naar
huis en valt er niets meer te beleven.
Dag 7:zaterdag 17 juli (Koen jarig)
vertrek: 08.00 uur Bergheim(F)
aankomst:17.00 uur Rheinfelden(D)
afstand:137,6 km
max.snelheid: 46,5 km/h
gem.snelheid: 19,1 km/h
Vandaag vertrokken voor de wijnroute maar die blijkt te veel vervuild door auto's.
Daarom maar weer snel de route door de wijngaarden opgepikt. In veel dorpjes
worden voorbereidingen getroffen voor de plaatselijke wijnfeesten. De ooievaars
in de Elzas geven een speciaal karakter aan de omgeving. Zeker 3 bewoonde
nesten gezien
Allengs gaat de omgeving van wijnbouw over in landbouw dus vlakker en armer. De
overstap van de heuvelachtige Vogezen naar het vlakke Rijndal geeft aanleiding
tot kilometers maken. Ook het eentonige landschap hier geeft geen aanleiding
om het wat rustiger aan te doen. Omstreeks 15.00 uur rijden we Basel binnen
op zoek naar het HBf om vanaf hier de bewijzerde Zwitserse fietsroute 2
naar de Romeinse nederzetting August te volgen. De bewijzering valt nog
niet mee. Dat kunnen ze in Frankrijk en uiteraard Nederland beter. In Basel
nog een reusachtige dinosaurus tegengekomen. Wat tot nu toe uitgebleven was, vandaag dus wel. Om bij een kruising de fietsbordjes te lezen snelheid
geminderd. De weg liep echter ook nog wat omhoog zodat je snel stil staat.
Met de schoenen vast aan de pedalen kan je je niet staande houden en ga
je om als een blok. Twee meisjes die net de kruisende weg overstaken keken wel erg verrast op en boden spontaan hulp aan maar gelukkig dienden de fietstassen als valbreker en kunnen
we zonder mankementen aan de fiets en alleen enkele schaafwonden de weg vervolgen.
In het Duitse Rheinfelden in hotel Oberrhein geslapen en in het naast gelegen
restaurant erg lekker (het beste van de hele tocht) Geschnetseltes gegeten.
In Rheinfelden was van alles te doen waaronder 's avonds een open air Kino
met een film van Asterix & Obelix. In bed konden wij volop (van het
geluid) meegenieten.
Dag 8:zondag 18 juli
vertrek: 08.30 uur Rheinfelden(D)
aankomst: 17.10 uur Frauenfeld (CH)
afstand: 123,6 km
max.snelheid: 50,0 km/h
gem.snelheid: 18,6 km/h
Vandaag na een uitstekend ontbijt gekozen voor de Rijnroute aan Duitse kant. De goede
bewijzering beperkt het zoeken tot een minimum en ondanks wat kiezelpaadjes
schiet dit lekker op. Vandaag is Henriëtte aan de beurt.
Bij een steil stuk helling liep tijdens het schakelen de ketting van de
fiets. Je staat dan erg snel stil en dan ga je. Gelukkig ook hier alleen
wat schaafwonden maar wel een ernstige tekortkoming van de Koga fietsen.
De Rijnroute loopt bij Herdern via een waterkrachtcentrale naar Zwitserland
zowat de enige gelegenheid om zonder douane Zwitserland binnen te komen.
Voor Waldshut staat aan de Zwitserse kant van de Rijn een reusachtige kerncentrale.
(Waarom staan die altijd aan de grens als men beweert dat die dingen zo
veilig zijn?)
Het is vandaag wel erg warm om te fietsen, zeker in open veld en het lijkt wel
of heel Zwitserland aan het brödelen is aan het water (Thur). In Rheinheim
zijn nog duidelijk de gevolgen van de hoge waterstanden in de Rijn van
afgelopen maand te zien. Veel zandzakken en afgestorven boomgaarden. In
Hohentengen een Saladteller gegeten, niet normaal zo groot en erg lekker.
Onderweg hangen de Udense zwarte (kersen), zo smaken ze althans, te rotten
aan de bomen. Een leer staat klaar om zelf te plukken.
We wilden eigenlijk overnachten in het eeuwenoude Karthuizerklooster. Een erg leuke plaats
met geschiedenis waar we flink voor moeten klimmen en omrijden maar ook
erg duur. Daarom maar doorgereden naar Frauenfeld en in hotel Blumenstein, tegenover het station, overnacht. Weliswaar iets goedkoper maar erg warm, lawaaierig en voor die
prijs een minderwaardig hotel. (Waarom krijgen eendagsreizigers toch vaak
de slechtste kamers?) Bij de Italiaan gegeten en later op een Mexicaans
terras iets gedronken. Spijt dat we daar niet gegeten hebben maar ja ge
kunt niets alles hebben.
Dag 9:maandag 19 juli
vertrek: 08.00 uur Frauenfeld (CH)
aankomst: 15.30 uur Feldkirch (A)
afstand:114,8 km
max.snelheid: 49,0 km/h
gem.snelheid: 19,2 km/h
Het is vandaag beter fietsweer dan gisteren.
Na een flinke klim in Bischofszell en even een verkeerde route gereden te hebben
waardoor we het voetveer over de Zitter missen, zijn we tegen de middag
bij de Bodensee, een markant punt op weg naar Rome. Hierna vervolgde we
de weg weer langs de Rijn. Ook hier zijn de gevolgen van de hevige regenval
van de laatste weken nog duidelijk te zien en een aantal wegen zijn (zeker
voor auto's) nog afgesloten. Met de fiets gokken we maar dat we erdoor
kunnen en dit blijkt ook zo te zijn. Bij de monding van de Ill in de Rijn
op de grens met Oostenrijk heeft deze rivier een groot stuk van de weg
weggeslagen. Nog steeds bruist het water met grote kracht door het kleine
riviertje. Tegen het einde van de middag begint het licht te regenen en
's avonds in Feldkirch onweert en regent het stevig. In het Oostenrijkse
stadje geslapen in hotel Loewen waar s'morgens aan het ontbijt busladingen
Russen en Polen zich de westerse overdaad goed laten smaken. In Johaniterhof
op de Marktplatz lekker gegeten. In dit restaurant heeft iemand met smaak
de inrichting ter hand genomen, een dito kok en vriendelijk personeel
aangesteld.
Dag 10:dinsdag 20 juli
vertrek: 08.00 uur Feldkirch (A)
aankomst: 16.30 uur Andeer (CH)
afstand: 99,4 km
max.snelheid: 47,5 km/h
gem.snelheid: 17,4 km/h
Na het onweer van gisteren is het vandaag aangenaam. De Douane van Liechtenstein
wil onze passen zien en weten waar we naar toe fietsen. Het landschap met
enerzijds de Rijn en aan de andere kant de hoge rotswanden van de soms
met sneeuw bedekte Alpen levert erg mooie plaatjes op. In Chur gegeten
en even buiten dit stadje komen we onze vriend van het Koning Willem I
College weer tegen, nu stik alleen. Hij vraagt of hij een eind met ons
mee mag fietsen. Natuurlijk hebben wij geen bezwaar en het blijkt dat deze
Jan al vele duizenden kilometers fietservaring heeft van overal ter wereld.
Een naam om te onthouden voor adviezen en tips en niet alleen op fietsgebied
zoals zal blijken. Samen fietsen we naar de Polenweg, het boekje heeft
gelijk, erg mooi maar ook erg steil (de enige plaats waar we van de fiets
af moeten, behalve Jan natuurlijk). Jan is opzoek naar een bekende op een
of andere camping in deze buurt. Als blijkt dat ook via de GSM deze persoon
onvindbaar is, besluit hij met ons verder te fietsen, al een eind bergopwaarts
zodat de grote oversteek van morgen iets minder is.
Op de eerste kilometers wordt flink aan de weg en tunnels gewerkt. De weg is
gedeeltelijk afgesloten en het verkeer wordt op diverse plaatsen met stoplichten
geregeld. Ook nu merk je dat met fietsers geen rekening wordt gehouden.
De automatische verkeerslichten werken alleen maar op auto's en als je
bij groen doorfiets blijkt de tijd te kort zodat de auto's je al tegemoet
komen voordat jij de tunnel uit bent. In het begin wacht je nog braaf op
groen maar bij het volgende verkeerslicht fietsen we gewoon door, rood
of niet.
Bij de Via Mala, een erg mooie Slucht, laat ik, gelukkig een leeg, fotorolletje
in de afgrond vallen. Jan heeft met iedereen direct contact niet op de
laatste plaats vanwege zijn uitstekende beheersing van de talen. Zo ook
als hij bij het plateau van de Via Mala van achter een hekje zich voordoet
als bezoeker van een dierentuin wat zo ook opgevat wordt door de Duits sprekende toeristen..
In Andeer in hotel Post geslapen en gegeten. In vergelijking met Frauenfeld lekker
goedkoop en veel beter. Je merkt de Italiaanse invloeden al. Jan moet bij
ons op de kamer douchen wat de gezamenlijke prijs weer drukt.
Dag 11:woensdag 21 juli
vertrek: 08.10 uur Andeer (CH)
aankomst: 16.00 uur Vercéia (I)
afstand: 74,9 km
max.snelheid: 59,0 km/h
gem.snelheid: 15,7 km/h
Na een gezellige avond met Jan van der Vijfeiken waarbij we ouderwets op z'n Brabants
gebuurd hebben moest het vandaag gebeuren, de Alpen over, via de Splügenpas
ruim 2100 m.
In Sufers hebben we onze eerste stop met een bakske koffie. Daarna rijden we vlot
de verkeerde weg in. Bij het keren valt Henriëtte voor de tweede keer
onder de fiets. Het blijkt lastig te vinden en we worden door een stel oudere
dames de verkeerde weg ingestuurd. Dan nog maar een keer vragen en hierbij
kom ik zo ongelukkig te vallen dat ik waarschijnlijk een rib o.i.d. kneus.
Het doet in ieder geval behoorlijk zeer. Het grappige is dat de knaap waar
ik de weg aan vroeg, terwijl ik op de grond lag, gewoon door vertelt als
hoorde het geheel bij een bepaalde act. De klim naar boven levert steeds
meer mooie plaatjes en ondanks de lagere temperaturen ook meer zeetdruppels
op. Onderweg worden we voorbij gereden door een langlaufer op wielen die
zich voornamelijk met twee stokken naar boven duwt.
Rond 12.00 uur iets gegeten in een restaurant op + 1 km voor de top. Op de top zelf even gestopt voor de
de nodige felicitaties, foto's enz. Het blijkt dat bij zo'n operatie een
goede voorbereiding in zowel fysieke als geestelijk zin erg belangrijk
is en achteraf blijkt het altijd mee te vallen.
Aan de andere, Italiaanse,kant de afdaling ingezet. Wat een verschil, slechte wegen, auto's die je
keihard voorbij scheuren, koeien en geiten los langs de weg, onverlichte,
water lekkende, natte tunnels. Op zich ook een hele ervaring zo'n afdaling
van 25 km. Beneden in Chiavenna, koffie gedronken en direct een half miljoen
Lire gepind. Daarna op weg naar ons eerste Italiaanse hotel. In Vercéia
staat een leuk hotel aan de rand van het Lago di Mezzola dat ons wel iets
lijkt. Afscheid genomen van Jan, die verder rijdt naar een volgend dorp
waar een fietsvriend van hem woont, en beloofd om contact te houden. Geslapen
en gegeten in hotel Barcaccia waar zo te zien vaak (vandaag gelukkig niet)
glamourfeestjes gehouden worden. Henriëtte heeft in het zwembad van
het hotel enkele baantjes getrokken. In en aan het meer was verder niks
te beleven of te doen. De eerste ervaring met Italië waren zoals (bevooroordeeld)
verwacht. Slechte (soms erg) wegen, nauwelijks bewijzering, in het hotel
de airco en koelkast die het niet doen, geen batterijen in de afstandsbediening,
de douchekraan staat op z'n kop of is verkeerd aangesloten, geen pizza te
krijgen zoals veel op de menukaart niet verkrijgbaar is. Maar we moeten
hier nog 3 weken zijn dus optimistisch zijn en blijven volgens Henriëtte.
Om het hotel stikt het van de hagedissen die zelfs op je fietstas zitten.
Dag 12: donderdag 22 juli (rustdag)
vertrek: 08.00 uur Vercéia (I)
aankomst: 10.00 uur Menaggio
afstand: 33,8 km
max.snelheid: 40,0 km/h
gem.snelheid: 19,8 km/h
Bij het vertrek uit het hotel is het wel bewolkt maar regent het gelukkig nog niet. Onderweg
in een bar als ontbijt, sterke koffie gedronken en zoete broodjes gegeten.
Als we goed en wel in Menaggio een hotel gevonden hebben en ons omkleden
begint het te gieten.
Vandaag hebben we afgesproken met Geert, Monique en de kids. Afspraak half elf
bij de kerk. Een half uurtje later dan gepland ontmoeten we elkaar en drinken
samen een cappuccino. Het blijft de hele dag regenachtig met af en toe
flinke buien. Samen bekijken we Menaggio wat op zich een leuk stadje aan
het Lago di Como is en waar het stikt van de toeristen vooral veel Nederlanders.
Maar waar ook een autosnelweg, zo te zien al een hele tijd, op afbouw wacht.
Na een gezellige avondmaaltijd met lekkere pizza's gaan Geert en Monique
weer naar hun vakantieadres. Helaas vergeten ze bij het restaurant een
tas met belangrijke spullen. Henriëtte haalt de tas op en spreekt
met de receptie af dat Geert deze diezelfde avond nog komt ophalen.
Dag 13: vrijdag 23 juli
vertrek: 07.30 uur Menaggio (I) (veerboot)
aankomst: 16.30 uur Treviglio
afstand: 99,7 km
max.snelheid: 46,6 km/h
gem.snelheid: 17,1 km/h
Vrijdag, dag 13, ik geloof er niet in maar toch, 10 minuten te laat vertrekt de veerboot
vanuit Menaggio (en niet een stuk verder volgens de kaart) naar Bellágio.
Onderweg ook weer ontbeten in een bar maar deze keer geen verse broodjes
helaas. De weg langs het Lago di Lecco is behoorlijk rustig Maar dan verschijnen
de tunnels. De eerste gaat nog, keurig verlicht en de tweede in het begin
ook maar dan; na een bocht, is het afgelopen met de verlichting. Je ziet
dan letterlijk geen hand voor ogen. Henriëtte heeft helaas geen licht
(nieuwe Kogafiets!) en rijdt in het niets, steeds verder naar de linker
weghelft. Ik kan haar nog net in mijn licht zien. Afgestapt en voetje voor
voetje naar rechts want daar is een stoep. We lopen verder over de stoep
de tunnel uit. Op de stoep staan om de 100 m betonnen paaltjes op kniehoogte.
Henriëtte hoort mijn waarschuwing niet en knalt tegen zo'n paaltje.
Aan het einde van de tunnels staan een aantal wielrenners te wachten om
ook de tunnel in te fietsen Onze waarschuwingen verstaan ze niet en fietsen
ook het donkere gevaar tegemoet. Als we de tunnel uit zijn blijkt de afstand
naar de plaats waar we rechtsaf moeten slaan, veel dichterbij dan op de
kaart staat aangegeven. We komen terecht op een zeer druk verkeersknooppunt
met veel vrachtverkeer richting Milaan. Na vragen, het hele eind weer terug
richting Civate. Ook hier gaat het mis omdat er geen bewijzering is. Na
nog een keer vragen zitten we ook nu weer op een autoweg. De nieuwe autoweg
waar Benjamins in zijn boekje van '96 melding van maakt is ook hier nog
steeds niet klaar. Weer terug en na nog een keer vragen de weg naar Galbiate
gevonden. Op de kaart staat, in een bijna onleesbare lettersoort, wel de
Colle di Brianza maar blijkt flink hoger dan dat de kaart aangeeft. Onderweg
drinken we iets en ligt er een krant met daarin een foto van de gevolgen
van een windhoos die door dit gebied getrokken is. De plaats van de foto
komt me bekend voor en het blijkt dat wij door deze plaats komen. Het is
inderdaad een brede strook waar bomen, daken en gewassen totaal vernield
zijn. In Paderno rijden we weer eens verkeerd maar is dit een geluk bij een ongeluk.
In het restaurant waar we iets eten vertelt een vriendelijke serveerster
dat vanaf hier, de fietspad langs de Adda ook goed te berijden is. Dat
blijkt inderdaad het geval. Zelfs de bomen die omgewaaid zijn, zijn netjes opgeruimd.
Erg mooi om te fietsen met de overblijfselen van sluizen die nog door Leonardo
da Vinci ontworpen zijn. Helaas liggen een eind verder nog een aantal bomen
over het fietspad. Een tegemoetkomende mountain bicker vertelt dat er verder
op nog meer bomen over de weg liggen. Dan maar weer terug omhoog over een
slecht kiezelpad. Na deze warme omweg rijden we de Povlakte in op weg naar
Trevíglio. Hier blijkt wel een hotel (hotel Trevíglio) te
zijn waar we kunnen overnachten maar zijn alle restaurants, zoals altijd op vrijdag, gesloten.
Bij een pizzakoerier kunnen we gelukkig een afhaalpizza nuttigen.
Dag 14:zaterdag 24 juli
vertrek: 08.10 uur Trevíglio (I)
aankomst: 16.30 uur Sabbioneta (I)
afstand: 124,2 km
max.snelheid: 30 km/h
gem.snelheid: 19,9 km/h
Vandaag begint de Po-vlakte echt. Het landschap lijkt erg op Nederland. Vlak, veel
maïs en sloten en kanalen voor de afwatering die tevens voor de beregening
gebruikt worden. Het water wordt simpel de akkers opgepompt.
Onderweg gaat het schakelen steeds slechter. Het is bijna niet te geloven voor een
nieuwe fiets. Er blijkt een schakel van de ketting maar half vast te zitten.
Van al het gereedschap blijkt dat we niet het goede bij ons hebben. In
Casteleone proberen we eerst bij een automaterialenhandel een tang te lenen
die we naar veel moeite ook krijgen. De man probeert ons in het Italiaans
duidelijk te maken dat hij geen fietsenmaker is. Dat hadden wij ook wel
gezien maar wilden toch graag de tang even lenen. Uiteindelijk lukte dat
maar bleek niet voldoende om de ketting te repareren. Na dit oponthoud
in gebrekkig Engels/Italiaans wist de man dat er in het dorp ook een fietsenmaker
was. De Italiaanse uitleg bleek perfect. Zonder te vragen reden we naar
de fietsenmaker toe. Met 2 schakels minder schakelt de fiets weer prima.
Ondanks dit oponthoud, op het vlakke land, lekker door kunnen fietsen. Het barst
hier van de oude huizen, villa's, paleizen, kastelen en boerderijen uit
de 14e, 15e en 16e eeuw. We overnachten
en eten in het gezellige familiehotel Al Duca in een mooi oud vestingstadje
(Sabbioneta) waar 's avonds de harmonie een concert geeft.
Dag 15: zondag 25 juli
vertrek: 08.10 uur Sabbioneta (I)
aankomst: 18.15 uur Zocca (759m) (I)
afstand: 135,1 km
max.snelheid: 43 km/h
gem.snelheid: 18,0 km/h
Vandaag begint de overtocht van de Apennijnen. Vanwege het bewolkte, niet benauwde
weer flink op kunnen schieten. Een nieuwe mijlpaal is de oversteek van
de Po die er op dit moment erg droog bijligt. De Po-vlakte blijkt wel
één groot tuinbouwgebied met grote velden meloenen, tomaten
en andere groenten. In de buurt van Vignola wemelt het van de fruitbomen
en hangen de rijpe pruimen, perziken appels en peren over de weg als of
ze zeggen willen "Pluk me dan". Ook hier blijkt de windhoos van enkele
dagen geleden flink te hebben huisgehouden.
Het lijkt wel alsof de kaarten van Benjamins steeds onnauwkeuriger worden. Het lijkt
wel Italiaans. Of hij heeft een slecht notitieboekje gehad of thuis slecht
uitgewerkt. Waarom niet zoals in deel 1 de nummers van de wegen aangeven
op de kaart, het gehucht bij naam noemen i.p.v. "je rijdt een gehucht binnen",
meer aanwijzingen op de kaart van riviertjes, plaatsnamen enz., nauwkeuriger
de bochten in de weg weergeven. Op de fiets allemaal herkenningspunten
om niet steeds te hoeven vragen of je nog wel op de juiste weg zit.
Als we overnachten in hotel Panoramic (met inderdaad een schitterend uitzicht
op de Apennijnen) in het plaatsje Zocca, nadat we eerst in het hotel lekker
gegeten hebben, zit de eerste lange klim in de Apennijnen erop. In het
dorpje zelf was die avond een soort Festival Mondial en een kleine kermis
aan de gang. Het blijkt in deze kleinere plaatsen met meestal familie-hotels
moeilijk om iemand te vinden die je in het Engels kan bedienen. Vaak wordt
het dan een gok van wat je te eten krijgt. Van de andere kant zijn juist
deze mensen erg behulpzaam, vriendelijk en klantgericht.
Dag 16:maandag 26 juli
vertrek: 07.45 uur Zocca (759m) (I)
aankomst: 14.30 uur Pistoia
afstand:84,9 km
max.snelheid: 49,5 km/h
gem.snelheid: 18,2 km/h
Vandaag zijn we de Apennijnen overgestoken, Toscane in. Tijdens de afdaling breekt de lucht open
en waait er harde zeer warme wind van boven de 300. Pistoia
is een leuk oud stadje, het eerste in Toscane, waar we net een dag te laat
zijn voor een spektakelstuk ter ere van St. Jacob op het plein voor de
Dom. De Dom zelf is helemaal ingepakt i.v.m. een restauratie. Het zal de
eerste niet zijn zo blijkt later. Het jaar 2000 is een heilige jaar en
men verwacht in Italië erg veel, vooral gelovige, toeristen vandaar
dat vooral de kerken flink worden opgeknapt.
Het stikt ook hier overigens van de Nederlandse toeristen die het warme weer trotseren
om een uitstapje naar deze plaats te maken. Deze dagjesmensen verlaten
tegen etenstijd het plaatsje weer zodat ook hier 's avonds niets te beleven
valt. In verband met het warme weer staan alle ramen open zodat we in het
hotel (Patria) mee kunnen genieten van de televisie-uitzendingen waar de
inwoners van Pistoia naar kijken en getuigen kunnen zijn van echtelijke
twisten waar zich blijkbaar niemand voor inhoudt. We hebben gegeten in
een restaurantje wat is het Capitool-boek staat (blijkt ook in de Michelingids
te staan). Wel lekker, maar.....?
Dag 17: dinsdag 27 juli
vertrek: 07.50 uur Pistoia (I)
aankomst: 14.30 uur Florence of Firenze zoals de Italianen zeggen
afstand: 80,0 km
max.snelheid: 48,0 km/h
gem. snelheid 17,6 km/h
Na een uitstekend ontbijt in hotel Paria blijkt bij het afrekenen de prijs toch
10.000 Lire hoger dan was afgesproken. De persoon van de dag ervoor was
er niet meer en deze meneer vertelde dat dit heel normaal was vanwege het
"coperto" zeg maar tafel dekken. Dit verhaal evenals bedieningskosten merk
je vooral in toeristische plaatsen heel erg. Je weet nooit vooraf wat je
precies kwijt bent. Onderweg nog 1 keer verkeerd gereden (kaart!!!). Daarna
nog een stevige klim naar Monte Albano vanwaar je een schitterend uitzicht
hebt op Toscana maar ook de grote bruine wolken van de luchtverontreiniging
waarneemt.
Tijdens de afdaling kom je door het plaatsje Vinci, de geboorteplaats van de gelijknamige
Leonardo. In een oud kasteeltje is hier een museum van deze grootheid ingericht.
Nu we de kans hebben maken we gebruik van de mogelijkheid om dit te bezoeken.
Wat die man allemaal bedacht en uitgevonden heeft. Alleen jammer dat er
alleen uitleg in het Italiaans bijstaat (zoals in veel Italiaanse musea
trouwens). Een sprekend voorbeeld is de fiets zoals wij die nu kennen met
ketting aandrijving. Wat ik begreep van de bijbehorend uitleg zijn de tekeningen
en manuscripten (in spiegelbeeld, da Vinci schreef alles in spiegelbeeld
op) pas in 1966 ontdekt. Raar dat je honderden jaren later op zo'n model
voor de deur staat.
Ook in Vinci verkeerd gereden maar geen zin om terug te gaan. Dus via een drukkere
weg naar Empoli. Op één willekeurig kruispunt stonden 3 bordjes
met Empoli, 1x met 8 km, 1x met 7 km en 1x met 4 km. Het zandpaadje langs
de rivier valt ook niet mee. In Montelupo bij de Coop gegeten en ook even
moeten zoeken naar de juiste weg. Je wordt hier misleid omdat je de rivier
niet over wilt maar dit blijkt een zijtak van de Arno te zijn. De weg naar
Florence lijkt bij dit warme weer langer en met meer heuvels dan gepland.
De aankomst in Florence is een belevenis op zich. Jammer dat de toegangsweg van de
kaart een eenrichtingsweg is. Nou trek je je als fietser daar in Italië
niet erg veel van aan maar als het erg druk is neem je toch liever een
alternatief. In Florence ben ik er letterlijk voor gevallen met de fiets
dan. De aankomst bij de brug over de Arno met uitzicht op de beroemde Ponte
Vecchio was een foto waard. Bij gebrek aan een VVV (niet kunnen vinden,
ondanks het Capitoolboekje) zelf maar een hotel (Paris) voor 3 nachten
gezocht in een vrij rustige straat in het centrum. Wel wat duur, maar met
airco en een koelkast. De fietsen moesten we in een parkeergarage parkeren
(30.000 Lire voor 3 nachten). Florence blijkt een erg drukke stad met veel
toeristen (Jappen & en natuurlijk Nederlanders) auto's, bussen en scooters, scooters
en nog eens scooters op 2 of 3 wielen. Blijkbaar doet men wel iets aan
het milieu want er rijden ook kleine elektrische bussen. Een idee voor
Tilburg?
In een Internetcafé nog een e-mailtje gestuurd aan Margot.
Dag 18 en 19: woensdag 28 en donderdag 29 juli Florence
Deze twee dagen gebruikt om Florence te bekijken. Florence is een mooie stad
waar veel te zien (maar te beleven?) is en hierdoor wemelt van de toeristen,
vooral Japanners en Nederlanders. Volgens de Capitool-gids heeft het vrij
onafhankelijke volk van Florence besloten dat de binnenstad autovrij moest
worden. Een paar straten en pleinen zijn inderdaad autovrij maar voor de
rest krioelt het er van de auto's, bussen en natuurlijk scooters in alle
maten en soorten die de lucht behoorlijk vervuilen. Naast de gebruikelijke
aanbevelingen uit de Capitoolgids hebben we ook het Galileomuseum bezocht
met allerlei wetenswaardigheden van deze geleerde (en andere uit deze tijd)
die zijn toevlucht zocht en kreeg in Florence ten tijden van zijn excommunicatie
door de kerk.
Alleen de Dom hebben we niet van binnen gezien. 's Morgens om 10 uur stonden al
lange rijen toeristen te wachten om naar binnen te kunnen. Florence is
ook een schone stad waar 's nacht de schoonmaakploegen af en aan rijden
om het vuil op te ruimen. Ogenschijnlijk ook geen hanggroepjongeren die
de muren bekladden met graffiti. Toch, op een wandeling door het buitengebied
met schitterend uitzicht op de stad en een indrukwekkend fort, liggen op
verschillende plaatsen (ook hier) de drugsspuiten in de berm van de weg.
Zoals alle toeristische plaatsen is Florence ook een dure stad en dan niet alleen
de modewinkels van alle bekende en beroemde modeontwerpers ook in restaurants
betaal je niet alleen meer, maar je moet goed opletten of, en hoeveel,
coperti (3 à 4000 Lire pp) en of bedieningsgeld (10 - 15%) betaald
moet worden. Verder moet je onthouden wat je besteld hebt en wat daar bij
moet zitten. Men serveert zonder blikken of blozen een gerecht zonder alle ingrediënten
omdat iets op is, of het gewoon vergeet. In een restaurant, tegenover het
hotel, zaten we rustig te eten toen op een gegeven moment een groep van
+ 10 mannen binnen kwam vallen. De hoofdman zetten zonder te vragen de
TV aan terwijl de eigenaar schouderkloppend en erg vriendelijk tegen deze
persoon zenuwachtig de obers aanmaande om vooral snel het eten (allemaal
spaghetti) te serveren. Volgens ons een maffia-clan die na afloop de stad
introkken om beschermingsgeld te innen.
Het weer in Florence was wisselend. Het regende zelfs een avond. Leuk om te zien
is dat de illegale verkopers van leren riemen en andere prullaria direct
overschakelen op paraplu's. Ook het struisvogelspel van deze gasten met
de politie is wel aardig om te zien.
Dag: 20 vrijdag 30 juli
vertrek: 08.05 uur Florence
aankomst: 14.30 uur Siena
afstand: 78,2 km
max.snelheid: 58,0 km/h
gem.snelheid: 15,9 km/h
Vandaag diverse keren in de brandende zon flink moeten klimmen. 1x een andere verkeerde
route genomen. Verder een schitterde rit door Toscane en de Chianti waar
we de (toeristische) wijnroute volgen. Ook hier veel Nederlandse auto's
op de weg en als we boven op de berg in de buurt van Pietrafitta in een
restaurantje iets eten en drinken zijn 3 van de 5 tafeltjes waar klanten
zitten, bezet door Nederlanders. Het laatste stuk naar Siena gaat langzaam
bergafwaarts wat erg plezierig fietst. Ondertussen passeren we een heel
bos met cipressen en veel wijngaarden. In Siena staat bij het binnenrijden
een kiosk van de VVV waar een grietje zit te internetten en blijkbaar geen
zin heeft om zich door ons te laten storen en verwijst naar haar collega
die met een andere klant bezig is. Dit duurt wel erg lang en uiteindelijk
is de troela dan toch bereid om ons op een onvriendelijke toon aan een
slaapplaats te helpen. Hotel Alex ligt net buiten de stadsmuren. Een leuk
schoon hotelletje met airco en een koelkast (die wel wat herrie maakt)
en veel verkeerslawaai wat waarschijnlijk de prijs ook wel wat drukt. Alex
is waarschijnlijk de wat oudere, norse (maar naar later blijkt toch wel
vriendelijke), mank lopende eigenaar die op de gang een grote kast heeft
staan met motorracetrofeeën uit een grijs verleden. We boeken hier
voor twee nachten om een dag Siena te bekijken.
Dag: 21 zaterdag 31 juliSiena
"Rustdag"in Siena.
Siena vind ik leuker dan Florence. Hoewel hier minder indrukwekkende gebouwen
staan dan in Florence, lijkt het wel of hier de tijd heeft stil gestaan.
Waarschijnlijk vanwege de historie (overheersing) heerst hier nog een sfeer
van eeuwen geleden. Overal in de stad zie je de keramische straatverlichting
van de bepaalde wijk in de typische wijkkleuren. Op 16 augustus zijn de
volgende paardenwedstrijden, de Palio op het imposante plein (Plazza del
Campo) voor het gemeentehuis. Ook hier wordt veel Nederlands gesproken.
Ik snap niet dat de toeristische informatie en menukaarten nog niet in
het Nederlands zijn i.p.v. Duits. Duitsers zie of hoor je hier nauwelijks.
Heeft dat de maken met de gebrekkige talenkennis van de Italianen? Duits
wordt er niet gesproken en Engels alleen in de grotere toeristencentra.
In de restaurants valt de slechte en onvriendelijke bediening op.
Op 1 kaartje 3 musea bezocht! Tussen de middag gegeten bij McDonald's. We zouden
dat in Rome bijna elke dag doen vanwege de lekkere salades die je in een
Italiaans restaurant nauwelijks kunt krijgen. Je kunt zeggen wat je wilt
maar het eten is overal van uitstekende kwaliteit, de prijs is er gunstig
zonder verschil of je aan de bar, aan een tafeltje of op het terras iets
gebruikt, de openingstijden zijn zeer ruim en het interieur met airco is
in deze hitte zeer aangenaam. Ook de toiletten zijn er altijd schoon wat
je van veel Italiaanse restaurant en winkels niet kunt zeggen.
Het blijkt
dat de politie hier streng, vooral jongeren in een afwijkende kledij, controleert
op drugs.
Dag:22 zondag 1 augustus
vertrek: 07.30 uur Siena
aankomst: 16.30 uur Chiusi
afstand 111,11 ! km
max.snelheid: 55,0 km/h
gem.snelheid: 16,5 km/h
De vrouw van Alex uit het gelijknamige hotel wilden voor ons wel vroeger opstaan
om het ontbijt te maken toen wij wilden vertellen dat we vroeg zouden vertrekken
i.v.m. het te verwachte warme weer. Aardige mensen.
Vandaag Le Crete ingereden. Een zeer bijzonder landschap, zeker 's morgens vroeg.
Diverse jagers gezien en gehoord en een opgejaagde ree die voor ons, helemaal
overstuur, de weg overstak.
Blijkbaar geldt hier geen stookverbod zoals bij ons, vies vooral met zo'n windstil,
warm weer.
We hebben gekozen voor de omleidingsroute naar de abdij van Monte Oliveto Maggiore,
zeer indrukwekkend. Gelukkig mochten we in onze fietskleren naar binnen.
De route werd daardoor wel ruim 30 km langer en heftiger wat minder aangenaam
is met zo'n warm weer. Het stadje Pienza wel in geweest maar je merkt dat
als je al zoveel gezien hebt er een bepaalde verzadiging optreedt. (zie
ook verhaal van Pius II). Het landschap van Le Crete wordt ook een stuk
minder als de zon in je nek brandt en er veel geklommen moet worden. Montepulciano
hebben we daarom alleen van afstand bekeken wat op zich al schitterend
is. In het stadje Chianciano weer eens verkeerd gereden. In het dorpje
zelf stond met grote letters Chianciano Terme ook de kaart was niet echt
duidelijk en op een kruising stond Chiusi aangegeven dus deze weg ingeslagen.
Bleek dus fout te zijn. Gelukkig was het niet veel verder en hoefden we
geen zware bergen over. In Chiusi, een armoedige stadje, met nog een bureau
van de communistische partij Italia (begrijpelijk), is 1 restaurant, 1
hotel(letje) La Sfinge, 1 café, maar daardoor ook wel weer gemoedelijker.
Dag: 23 maandag 2 augustus
vertrek: 07.20 uur Chiusi
aankomst: 15.00 uur Viterbo
afstand: 98,2 km
max. snelheid: 50,5 km/h
gem.snelheid: 17,8 km/h
Vanmorgen, na eerst weer in een bar ontbeten te hebben, op tijd vertrokken vanwege
het warme weer. Het eerste stuk ging naar beneden en daarna een groot stuk
vlak terrein langs de Chiani. Dat schoot lekker op. Vervolgens een flinke
berg met een lekkere afdaling naar Orvieto waarbij we onderweg begeleid
werden door een grote roofvogel. Ook hier niet in de stad zelf geweest
(lag te hoog op de berg). Voorbij Orvieto bij een garage het balhoofd van
de fietsen afgesteld en of dit de oorzaak was? maar helaas weer een afslag
gemist. Hier hadden we beter terug kunnen fietsen want de omweg was druk,
lang en hoog. Helaas kun je dat op de fietskaart niet zien. De krekels
in de bomen maakte een herrie van je welste (slaat op warm weer). Volgens
Henriëtte moedigen ze ons aan en warempel, met enige fantasie kun
je de specifieke aanmoedigingen horen die je ook hoort bij de afdalingswedstrijden
tijdens het Alpineskiën. Voorbij Boccetta begon het zowaar te regenen
terwijl op de korenvelden de stoppels verbrand werden (moedwillig?). Na
even schuilen onder een boom waarbij we maar meteen van de gelegenheid
gebruik maakte om wat te eten en te drinken, ging de reis verder. Het bleef
verder wel dreigen maar ook droog tot voorbij Bagnoregio. Hier barste een
tropische regenbui los en geen plek om te schuilen alleen tegen een leegstaand
huis, wat later bleek, zonder dakgoot. Zo goed en kwaad als het ging de
regenpakken uit de tas en de beschermhoezen over de tassen getrokken maar
toch waren we in een mum van tijd nat tot op ons vel. Toen het iets minderde
toch maar verder gereden maar door de slechte wegen staan er grote plassen
op de weg en het autoverkeer, met name vrachtauto's en bussen, trekt zich
van zo'n regenbui niks aan. Het gevolg, bij het passeren krijg je de volle
jaag zodat je door het opspattende water bijna van de weg gesmeten wordt.
Ook het fietsen wordt gevaarlijk want door het water zie je de grote kuilen
in de weg niet meer. Tot overmaat van ramp begint het ook nog te onweren
net als we in het open veld zijn. Gelukkig kunnen we bij een constructiewerkplaats
schuilen en zijn de mensen daar zo vriendelijk om handdoeken te halen zodat
we ons wat kunnen drogen. Een heuveltje verder is het kurkdroog, de zon
schijnt er zelfs volop en kunnen de regenjassen weer uit. Op de schoenen
na is de fietskleding gelukkig weer vrij snel droog. In deze omgeving zitten
blijkbaar ook slangen want onderweg hebben we een paar platgereden exemplaren
gezien evenals een jong vosje. Als we in Viterbo aankomen begint het hier
ook te regenen. Viterbo is zo te zien een stad met toekomst want nergens
hebben we zoveel jongeren bij elkaar gezien. De Middeleeuwse wijk bezocht.
Erg mooi en nu eens niet bewoond door rijke Romeinen maar door gewone arbeidersgezinnen.
De verhalen over de bevolking van Viterbo ten tijden dat de Paus hier thuis
was, spreken mij wel aan. Het is alleen jammer dat deze bevolking het renoveren
en instant houden blijkbaar niet zelf kan betalen waardoor de stad een
verpauperde indruk maakt. Het hotel Tuscia (via de VVV) is matig maar heeft
toch 3 sterren. Wat hiervoor de maatstaf is zou ik wel eens willen weten.
Vanavond gegeten bij de Chinees. Hierbij komt nog een extra handicap als
blijkt dat de bediening alleen maar Italiaans (en Chinees) spreekt. Nummer
23 op de kaart bleek hier geen Nasi Rames te zijn. Tomatensoep kende ze
niet (this is Chinees, not Italian) terwijl ze wel allerlei Italiaanse
Pasta gerechten op het menu hadden staan. Toch lekker gegeten en, zoals
bij ons vroeger, niet duur.
Dag: 24dinsdag 3 augustus
vertrek: 08.15 uur Viterbo
aankomst: 14.30 uur Anguillara
afstand: 98,2 km
max.snelheid: 50,5 km/h
gem.snelheid: 17,8 km/h
Het hotel was niet geweldig, maar wat wil je voor die prijs. Bij het ontbijt een
echtpaar uit Zuid Afrika ontmoet die een wandeling door Italië maakte.
Maar bij het vertrek zagen we dat een Land Rover klaar stond met een Engels
sprekende Italiaanse hostess die de mensen waarschijnlijk naar de vrije
natuur brengt om vandaar verder te lopen naar de volgende plaats waar het
bedje alweer gespreid staat.
Bij de receptie vertelde de vrouw een geel-zwart gestreepte slang gezien te hebben
(waarschijnlijk een tuinslang maar hoe vertel je dat in het Engels). Van
het regenweer van gisteren is niets meer te merken. Op een gegeven moment
heb je het idee dat we op de weg tussen Geulhem en Rothem (Zuid Limburg)
fietsen. Rechts een riviertje en links dichtgespijkerde mergelgrotten.
In Sutri fietsen we langs een heus Romeins amfitheater. Verder is het vandaag
weer veel klimmen hoewel Bastiaanse dat niet aangeeft op zijn kaartje maar
aan onze versnelling en kuiten is te merken dat er stukken bijzitten waar
1 à 2 pijltjes niet zouden misstaan. De laatste berg voor Trevignano
staat aangegeven als bebost. Dat is ook zo maar op weg merk ja daar niks
van zodat je constant door de hete zon fiets. In plaats van olijfboomgaarden
(vlgs. Bastiaanse) passeren we veel velden met hazelnootstruiken. Bij het
Lago di Bracciano voor het eerst onder de palmbomen gezeten. Ook aan de
hoeveelheid rommel langs de weg merk je dat we in Zuid Europa beland zijn.
Veel hellingen langs het meer zijn door bosbranden kaal en zwart geblakerd.
Terwijl ik dit verslagje schrijf is Henriëtte een eindje zwemmen in
het meer. We hadden verwacht dat hier veel Romeinen zouden zitten zeker
met dit weer maar op en rond het hele meer is zo goed als niks te doen.
We logeren in hotel da Vittorio waar naast ons een paar Italiaanse vrouwen
herrie maken voor 10. Ook Anguillara op zo'n 30 km van Rome blijkt een
leuke middeleeuwse wijk rijk te zijn.
Dag 25: woensdag 4 augustus Suzanne jarig
vertrek: 08.15 uur Anguillara
aankomst: 10.15 uur Rome St Pietersplein!!
afstand: 37,9 km
max.snelheid: 50,0 km/h
gem.snelheid: 18,4 km/h
De laatste fietsdag.
Qua afstand hadden we dit stukje gisteren ook nog wel kunnen
fietsen. Maar het onbekende en grote Rome doet ons besluiten om op ons
gemak naar Rome te fietsen en daar in alle rust een hotel te zoeken. Het
stille landweggetje blijkt een sluiproute te zijn. Het landschap lijkt
op de geweldige rotzooi na, veel op dat van Zuid Limburg. Het wordt allengs
drukker en het blijkt dat Italianen in zo'n druk verkeer toch wel respect
voor fietsers hebben. We worden nergens van de weg gedrukt en als je maar
gewoon doorfietst wordt er ook netjes op je gewacht. In Rome zelf blijkt
de halve stad open te liggen zodat we met de fiets over de trottoirs tussen
de voetgangers het laatste stuk af moeten leggen.
Maar om 10.15 uur en de totale teller op 2151 km staan we dan voor de obelisk
op het St. Pietersplein een voldaan en enigszins raar gevoel. Na de nodige
foto's op zoek naar een toeristenbureau. Op het St. Pietersplein bleek
er een te zijn helaas niet voor een hotel. We werden doorgestuurd naar
een bureau op het Pius XII plein. Helaas alleen maar voor groepen en men
kon (of wilden) ons niet verder helpen. Toen zelf maar op zoek naar adressen
van hotels of appartementen en/of een VVV. Op weg hiernaar toe kwamen we
lang een reisbureau en deze kon bemiddelen voor een hotel (met airco).
Hotel Aurelia in de buurt van de St. Pieter, was (en is misschien nog wel)
een klooster geweest. Wel duur maar na enig onderling beraad toch maar
gedaan. Op de fiets daar naar toe (wel korter dan de uitleg van de man
van het reisbureau, waarschijnlijk kent hij Rome alleen per auto) bleek
het toch iets verder te zijn dan verwacht maar het ligt prachtig op een
berg met veel groen.
Het hele complex was omgeven door muren en een op afstand bediend toegangshek. We
bleken op dat moment de enige gasten te zijn in het toch grote complex
wat vooral gebruikt werd voor congressen ed. De kamer was niet groot maar
rustig en met airco. Het bleek dat je voor 15.000 Lire ook in het hotel
kon eten. Voor de dag daarop maar besproken. Niet uitgebreid en hoogstaand
maar waarschijnlijk echt Italiaans. Dus voor de volgende dag ook maar besproken.
Omdat we de vorige dag de enige gasten waren en er nu meer gasten waren
kregen we hetzelfde menu als gisteren. Bij navraag bleek dat een vergissing.
De andere dagen hebben we elke dag iets anders gegeten behalve het toetje,
dat was elke dag ijskoud onrijp fruit.
De eerste dag Rome hebben we te voet gedaan. We hebben ons wat georiënteerd
en plannen gemaakt voor de volgende dagen. Het blijkt in Rome erg warm
te zijn zodat iedereen zoveel mogelijk in de schaduw wil lopen en/of zitten.
De St Pieter staat aan de voorkant helemaal in de steigers maar blijkbaar
is het karwei geklaard want laag voor laag wordt de steiger kleiner.
Dag: 26, 27, 28, 29 en 30 donderdag 5 t/m maandag 9 augustus
De eerste dag de St. Pieter, het Vaticaansmuseum (incl. de Sixtijnse kapel) en de
Engelenburgt bezocht. Indrukwekkend en mooi en onvoorstelbaar dat mensenhanden
dit allemaal hebben kunnen maken. De St. Pieter en andere kerken mag je
in korte broek, minirok of onbedekte schouders niet in. Dit levert buiten
in de zuilengalerij aardige omkleed taferelen op en in de souvenirstalletjes
kun je dan ook een soort trainingspakbroek kopen. Natuurlijk veel toeristen
die in busladingen tegelijk aan en afgevoerd worden. Vooral in de Sixtijnse
kapel valt het op dat veel toeristen voor de plafondschilderingen van Michelangelo
komen. Voor de rest, wat ook heel erg de moeite waard is, hebben ze nauwelijks
oog. Velen slaan dan ook grote stukken van het museum over.
De tweede dag met de toeristische bus mee geweest om een overzicht te krijgen. Onderweg
uitgestapt bij het Colosseum, het Forum Romanum en bij het centraal station
om te vragen of het mogelijk was om de fiets in de trein mee te nemen naar
het vliegveld . Dit bleek niet het geval en hebben daarom bij het toeristeninformatiecentrum
naar de mogelijkheid van een overnachting in de buurt van het vliegveld
geïnformeerd. We kregen een boekje met alle hotel van Rome en omstreken.
Deze eerst twee dagen heeft de fiets voor het hotel geparkeerd gestaan en hebben
we alles te voet gedaan. Vanaf zaterdag hebben we alle moed bij elkaar
geschraapt en met de fiets Rome bezocht wat heel erg mee viel en ook erg
leuk was.
In korte tijd zaten we bij de Spaanse trappen en hebben daar wat winkelstraatjes
bekeken.
Onderweg sprak een zgn. Fransman in een auto ons aan (in het Engels) of wij de weg
wisten. Op onze ontkenning wenkte hij ons toch om te vragen waar hij dan
precies was en of wij de weg konden vertellen naar de St. Pieter. Waar
we waren wisten we wel maar verder...?. De man vertelde dat hij een modezaak
in Parijs had en voor zaken 3 dagen in Rome was, waar wij dan vandaan kwamen.
Heel enthousiast bood hij voor onze spontane hulp daarop in een pak aan
met twee leren jassen. Op dat moment roken wij onraad maar op onze weigering
hield de man aan om voor zijn bedrijf reclame in Nederland te maken. Toen
wij bleven weigeren vroeg hij nog wel, omdat hij zijn creditkaart niet
bij zich had, of we geld voor hem hadden om benzine te tanken wat natuurlijk
de hele opzet was. Na een controle of we ondertussen niet bestolen waren
vervolgende wij onze weg. Toen we daarna met de fiets op het Piazza du
Populo reden zagen we twee vrouwen staan met ook zo'n zak waar ze twee
leren jassen uit haalden. Hier had de man blijkbaar meer succes.
Met de fiets door Rome gaat supersnel en zonder problemen en ... je ziet veel
meer.
Op deze manier hebben we alle bekende plaatsen wel bezocht inclusief de catacomben
via de Via Apia, gesloten voor auto's maar goed te fietsen. In villa Borghesen
het gelijknamige museum bezocht met o.a. veel beelden van Bernini. Ook
zeer de moeite waard. Van hieruit over het enige fietspad van Rome naar
het Olympischstadion is een peulenschil. Op zondag zijn we naar de vlooienmarkt
gefietst wat hier nog een echte vlooienmarkt is en waar ogenschijnlijk
weinig toeristen komen.
De markt met "nieuwe" spullen op Porta Portuense was veel drukker maar voor ons
veel minder interessant. Op maandag naar de uitgaanswijk Trastevere gefietst
die op maandagochtend een troosteloze, vieze indruk maakt.
Dag 31: dinsdag 10 augustus
vertrek: 08.15 uur Rome hotel Aurelia
aankomst: 10.15 uur Fiumicino
afstand: 27,2 km
max.snelheid: 44,6 km/h
gem.snelheid: 20,4 km/h
Vanwege de onmogelijkheid om de fiets mee te nemen op de trein, de dag voor vertrek
met het vliegtuig een hotelletje (Eden) geboekt in Fiumicino de plaats
waar het vliegveld ligt. Vanuit Rome hoef je alleen maar de Via Portuensa
af te rijden en je rijdt zo dit vissersdorpje (wat me direct aan Kreta
doet denken) binnen. Onderweg kom je nog wel wat heuveltjes en een ongelofelijke
hoeveelheid rotzooi tegen maar verder is dit goed te doen. Een ander verschijnsel
wat je onderweg tegenkomt zijn de hoertjes die langs de weg staan en de
aandacht van de passanten proberen te trekken om klanten te lokken. Hier
en daar staan dan wat hutjes die met afvalhout en plastic in elkaar getimmerd
zijn en als afwerkplaats dienen.
In Fiumicino is het erg heet maar gelukkig waait er aan de Middellandse zee een verkoelend
briesje. Deze dag 2 keer lekker gegeten. Tussen de middag in een zelfbedieningsrestaurant
waar veel van het plaatselijk (kantoor)personeel ook komt eten en 's avond
in een visrestaurantje (Al Molo) aan zee. 's Avonds is er op het plaatselijke
(vis)marktplein een optreden van een of andere tweederangs band die veel
herrie produceert en weinig muziek. Gelukkig stoppen ze om 12.00 uur want
in bed kunnen we volop mee genieten.
Dag 32: woensdag 11 augustus
Naar huis!
Vanaf het hotel naar het vliegveld Leonardo da Vinci (hij staat groot voor het
vliegveld met een model van een helikopterrotor) is een kwartiertje fietsen.
In de grote hal de fietsen zodanig gedemonteerd (stuur en trappers naar
binnen en banden leeg) en ingepakt dat ze met het vliegtuig mee konden.
De fietshoezen van de fietswinkel hebben weinig zin. Het inchecken van
de fietstassen en fietsen gaat zonder problemen. Het vliegtuig vertrok
bijna een uur te laat en onderweg hoopte we iets van de eclips te zien.
Helaas, met de zon in de rug, niets van gemerkt. Wel onderweg het Lago
di Como nog gezien met de plaatsjes waar we gefietst hebben. Boven de Alpen
wordt het bewolkt en zien pas weer land in Brussel waar we rond 14.00 uur
landen. Nog even wat langer op de fietsen moeten wachten maar uiteindelijk
zonder beschadigingen in ontvangst genomen. Suzanne en Koen halen ons op
en rond 16.00 uur arriveren we in Tilburg.